Koniec ze wzorami podpisów w KRS

Błażej Sarzalski        11 lutego 2015        39 komentarzy

Ktoś w końcu postanowił, że nie będzie wzorów podpisów w aktach rejestrowych. Zamiast tego ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym wymaga, aby osoba wpisywana do rejestru w charakterze członka zarządu, prokurenta albo innej osoby reprezentującej spółkę wyrażała swoją zgodę na to, aby sprawować odpowiednią funkcję.

Pomysł nie jest zły, gdyż wzory podpisów, które w założeniu służyć miały zabezpieczeniu pewności obrotu gospodarczego, zalegały nie wiadomo po co w aktach rejestrowych spółek, a dam sobie rękę uciąć, że co najmniej 95% kontrahentów tych spółek (o ile nie więcej), nigdy na oczy wzoru podpisu prezesa nie widziało.

Dobrze więc, że kończymy z taką fikcją.

Co mamy zamiast tego? Obowiązek wyrażenia zgody przez daną osobę na pełnienie funkcji – czyli zamiast notarialnego/sądowego poświadczenia podpisów, do wniosku o wpis członka zarządu/prokurenta do rejestru musimy legitymować się jego zgodą, chyba że osoba ta sama wniosek podpisuje albo udziela pełnomocnictwa do jego podpisania.

Oszczędzamy więc kilka złotych na notariuszu.

{ 39 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

mariusz Luty 11, 2015 o 11:17

…albo zgoda została wyrażona w umowie spółki 🙂

Odpowiedz

mariusz Luty 11, 2015 o 11:19

albo której zgoda jest wyrażona w protokole z posiedzenia organu powołującego daną osobę 😉

Odpowiedz

Wan Luty 11, 2015 o 14:03

Pozornie dobra zmiana- mniej dokumentów. Ale czy teraz nie łatwiej będzie kogoś „wrobić” w spółkę zo.o.? Sąd nie będzie miał przecież nawet możliwości porównania wzoru podpisu z podpisem na oświadczeniu…

Odpowiedz

Błażej Sarzalski Luty 11, 2015 o 14:23

Teoretycznie tak, ale to będzie działanie jawnie przestępcze, więc jednak przepisy prawa karnego chronią tutaj przed takimi sytuacjami.

Odpowiedz

Tomasz Luty 11, 2015 o 18:45

Mi się zmiana bardzo podoba. Jako że notariusz nie musi już poświadczyć, że dany ktoś się przed nim stawił, to od teraz możemy powołać do zarządu kogoś, kto nie istnieje – jeśli bowiem jest obcokrajowcem, to nie ma numeru PESEL, więc sąd wpisze bez weryfikowania czy ktoś taki w ogóle istnieje… Czeka nas wysyp spółek z o.o., w których w zarządzie będą John Smith, Jacques Ettini, Hans Schneider, Sasha Kovaliev… Dopiero teraz zaczną się jaja.

Odpowiedz

Błażej Sarzalski Luty 12, 2015 o 14:40

Ciekawy jestem czy nie będzie tutaj praktyki sądów rejestrowych dot. tego aby wzywać do okazania aktów stanu cywilnego / poświadczonych kopii paszportów w sytuacjach wątpliwych. Z drugiej strony… przypomina mi się pewna historia człowieka, który przyszedł raz zapytać o to czy można sobie obcokrajowca powołać na prezesa, obcokrajowca, który nie istnieje. Gdy powiedziałem mu, że teoretycznie tak, w systemie S24, ale potem i tak notariusz weryfikuje podpis, to odparł on, że to żaden problem podrobić poświadczenie podpisu :)))

Odpowiedz

Tomasz Luty 12, 2015 o 18:34

Paszport ukraiński można kupić za kilkaset złotych, więc zawsze się „dało”, ale teraz jest jeszcze łatwiej. Inna sprawa, że na pewno lepiej będzie w zarządzie wyglądał Christopher Stone niż Sergey Domatshenko, a i sąd może mieć wtedy mniejsze podejrzenia.

Karol Luty 11, 2015 o 18:59

Witam

Od kiedy ta zmiana (tzn brak podpisów poświadczonych notarialnie) wchodzi w życie ? Czy może już obowiązuje ? Z góry dziękuję za odpowiedz.

Odpowiedz

Karolina Rokicka Luty 12, 2015 o 09:20

@Karol, już obowiązuje – od 15 stycznia 2015 r.

Odpowiedz

Aplikant Luty 26, 2015 o 10:30

Zmiana wygląda pozytywnie. Mniej papierków i zamieszania. Tylko czy nie spowoduje dodatkowego problemu? Tak jak pisał Tomasz, może to spowodować wysyp ludzi „enigm”.

Odpowiedz

Maciej Marzec 3, 2015 o 12:23

To o co teraz S24 wzywa po rejestracji sp. z o.o.? Przecież oświadcza się w toku zakładania tam spółki, że cały zarząd udzielił pełnomocnictwa.

Odpowiedz

Błażej Sarzalski Marzec 3, 2015 o 12:35

O złożenie oświadczenia o wniesieniu kapitału zakładowego.

Odpowiedz

Maciej Marzec 3, 2015 o 15:11

A jeśli w trakcie rejestracji już się to oświadczy?

Odpowiedz

Błażej Sarzalski Marzec 3, 2015 o 18:59

To jak się okazuje też czasami wzywa :)))

Choć nie powinien.

Odpowiedz

Maciej Marzec 4, 2015 o 13:19

Nadal nie wiem o co mnie wezwie Sąd. Póki co drugi raz nadał sygnaturę sprawie rejestracyjnej, mimo że już spółka została wpisana do rejestru.

Maciej Marzec 4, 2015 o 17:51

Tajemnica rozwikłana ;-). IX KRS Poznań nie wezwał w ogóle, po prostu na drugi dzień od rejestracji spółki, razem z postanowieniem o wpisie były dokonane kolejne 2 wpisy, NIP i REGON. Chylę czoła. Niestety z wnioskami innej natury czekam od stycznia…

Mariusz Marzec 4, 2015 o 20:14

Ciekawie mnie czy jeśli wspólnikami i członkami zarządu są dwie i te same osoby, powołanie zarządu zostało zapisane w akcie notarialnym – umowie – to czy w takie sytuacji fatygować się z wypisywaniem zgody członka zarządu na powołanie w skład tegoż organu (dodatkowo z założeniem, że reprezentacja jest podwójna i tych samych dwóch członków zarządu również podpisuje wniosek). Miał ktoś po 15t stycznia taką sytuację ?

Odpowiedz

Maciej Marzec 5, 2015 o 08:47

Zgadza się, o nic mnie nie wzywano.

Odpowiedz

Natalia Marzec 6, 2015 o 10:09

Witam,
Panie Błażeju pytanie za 100 pkt., ponieważ jestem już zielona. Sąd przysłał odmowę wniosku i teraz nie wiem co z tym fantem zrobić. Przenosimy siedzibę spółki zoo, został stworzony akt notarialny (nadzwyczajne zgromadzenie wspólników, w którym znajduje się uchwała o przeniesieniu siedziby spółki do innego miasta i pisze w niej, że zmienia się tym samym par.X umowy spółki). Akt został dołączony do wniosku po czym mam odmowę, ponieważ trzeba dołączyć tekst jednolity umowy spółki, uwzględniający zmianę par. X umowy spółki. Nadmienię, że spółka tworzona była przez internet, wiec umowa jest robiona przez internet, nie notarialnie. Czy mam rozumieć, że czeka mnie kolejna wizyta u notariusza, żeby zmienił umowę spółki tworzoną przez internet? Nie wystarczy notarialna uchwała?

Odpowiedz

Błazej Sarzalski Marzec 6, 2015 o 10:20

Pani Natalio, sama sobie Pani odpowiedziała na pytanie – trzeba dostarczyć tekst jednolity umowy spółki. Zgodnie z przepisami do tekstu tego nie stosuje się wymogów dotyczących formy czynności prawnych, czyli po prostu proszę przygotować aktualny tekst umowy i wysłać do KRS.

Odpowiedz

Natalia Marzec 6, 2015 o 10:36

Czyli zmieniam sobie w „wordzie” tekst umowy i wysyłam?

Odpowiedz

Błazej Sarzalski Marzec 6, 2015 o 10:48

Dokładnie tak.

Odpowiedz

Natalia Marzec 7, 2015 o 17:55

Zapytam na przyszłość, w takim razie co w przypadku gdy spółka zoo była tworzona aktem notarialnym i chce dopisać np. pdk? Mam uchwałę notarialną w sprawie zmiany aktu założycielskiego spółki, natomiast jak wygląda teraz kwestia tej umowy, bo zapewne będzie odmowa, ponieważ nie będzie tekstu jednolitego. Tak samo zmieniam sobie ją sama czy kolejna wizyta u notariusza?

Odpowiedz

Błazej Sarzalski Marzec 9, 2015 o 14:14

Trzeba zmienić umowę spółki.

Odpowiedz

Arleta Kwiecień 16, 2015 o 13:07

Jak powinno brzmieć takie oświadczenie? Kto musi je złożyć? My w Cechu mamy Starszego Cechu, Zarząd Cechu, Komisję Rewizyjną oraz Sąd Cechowy, czyli wszystkie osoby z tych organów muszą złożyć oświadczenie?

Odpowiedz

Karolina Rokicka Kwiecień 16, 2015 o 13:14

@Arleta, chodzi o osoby reprezentujące podmiot wpisany do KRSu, czyli Zarząd Cechu, w tym Starszego Cechu.

Odpowiedz

Patryk Czerwiec 18, 2015 o 05:01

Mam takie pytanie a co w przypadku gdy w umówię spółki powołam członka zarzadu podczas zgromadzenia tej osoby nie bedzie wiec musiałaby złożyć dodatkowa zgodę a ja mam wpisane w akt założycielski ta uchwale a ten potencjalny członek nie zrobi nic tzn. Nie bedzie chcial wyrazić zgody. Wtedy zlozyc w wniosek o jego odwołanie czy jak ?

Odpowiedz

Błażej Sarzalski Czerwiec 18, 2015 o 09:07

Wobec braku zgody nie dochodzi do skutecznego powołania, nie ma więc potrzeby odwoływania.

Odpowiedz

Patryk Czerwiec 28, 2015 o 14:52

KRS nie zarejestrował spółki, gdyż twierdzi że skoro w akcie założycielskim jest pierwsza uchwała powołująca to dwóch członków zarządu ma się podpisać pod wnioskami. Zastanawiam się czy w dokumentach uzupełniających : złożyć tylko oświadczenie o nie wyrażeniu zgody na podjęcie funkcji członka zarządu tego członka który nie chce. Czy też tą osobę odwołać przez zgromadzenie wspólników (chociaż jak Pan zauważył osoba taka nie została nigdy powołana skoro nie wyraziła zgody).

Odpowiedz

Błażej Sarzalski Czerwiec 29, 2015 o 08:54

Trzeba KRSowi napisać to… 😉

Odpowiedz

Łukasz Maj 2, 2016 o 16:38

Witam Panie Mecenasie,
czy brak obowiązku dostarczania wzorów podpisów przy rejestracji obowiązuje również przy wspolnikach sp. jawnej uprawnonych do reprezentacji?
z góry dziękuje za odpowiedz!

Odpowiedz

Błażej Sarzalski Maj 9, 2016 o 09:29

Tak.

Odpowiedz

Marek Maj 18, 2016 o 14:10

Dzień dobry,
rejestrujemy spółkę z o.o. z wykorzystaniem procedury S24. Czy osoba podpisana elektronicznie pod wnioskiem KRS-E-1, która w tym wniosku jest wymieniona jako prezes zarządu, ma obowiązek dodatkowo składać w KRS pisemną zgodę na swoje powołanie? Byłem przekonany,że nie, ale jak zadzwoniłem do info. Sądu to miła Pan powiedziała mi, że trzeba taki dokument składać.
A tak poza tym Pana blog jest super.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Błażej Sarzalski Maj 18, 2016 o 19:39

Nie musi.

Odpowiedz

Wojciech Październik 31, 2016 o 09:20

Witam. Mam pytanie odnośnie oświadczenia (zgody) o powołaniu na członka zarządu. Wiem, że jest to obowiązkowe co do zasady, natomiast czy takie oświadczenie również należy dostarczyć w przypadku gdy chodzi o członkostwo w Radzie Nadzorczej a nie w Zarządzie sp. z o.o.? Dodam, że Rada Nadzorcza w tej spółce musi istnieć obligatoryjnie. Pozdrawiam

Odpowiedz

Błażej Sarzalski Październik 31, 2016 o 09:34

Nie, tego typu dokument nie jest wymagany do przedstawienia w KRS, co oczywiście nie oznacza, że na powołanie w skład rady nie jest wymagana zgoda, choćby dorozumiana, potencjalnego członka tego organu.

Odpowiedz

pat Lipiec 25, 2017 o 09:06

Dostalem dzis takie pouczenie:
Zarząd spółki, której umowę zawarto przy wykorzystaniu wzorca umowy spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością udostępnianego w systemie teleinformatycznym, zobowiązany jest do złożenia:
1. oświadczenia wszystkich członków zarządu, że wkłady pieniężne na pokrycie kapitału
zakładowego zostały przez wszystkich wspólników w całości wniesione, jeżeli
oświadczenie takie
nie zostało dołączone do zgłoszenia spółki,
2. poświadczonych notarialnie albo złożonych wobec sądu wzorów podpisów członków
zarządu
w terminie siedmiu dni od dnia wpisania spółki do Krajowego Rejestru

To jednak musze zlozyc wzor podpisu?

Odpowiedz

Błażej Sarzalski Lipiec 25, 2017 o 09:08

Mają jakiś stary wzór wezwania… co to za sąd?

Odpowiedz

pat Lipiec 25, 2017 o 09:21

Warszawa XII

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: