Błażej Sarzalski

radca prawny

Radca prawny, wpisany na listę w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Katowicach, ekspert portalu Wyborcza.biz. Doradza w zakresie prawa spółek, a w szczególności tworzenia i przekształceń spółek handlowych oraz ich funkcjonowania.
[Więcej >>>]

Nowe S24 – pierwsze wrażenia i zaobserwowane błędy

Błażej Sarzalski27 września 201545 komentarzy

Jakiś czas temu podpięto rejestrację spółek z ograniczoną odpowiedzialnością pod system eKRS, w którym można było do tej pory ufundować sobie spółkę komandytową i spółkę jawną (dysponując oczywiście bezpiecznym podpisem elektronicznym z ważnym certyfikatem albo profilem ePUAP).  Obiecałem (z gorącą głową), że opiszę moje wrażenia dosyć szybko, jednak po jakimś czasie pozwoliłem sobie dać trochę przestrzeni do przemyśleń i testów.

Przede wszystkim, uwaga ogólna. Jest dobrze, nawet bardzo dobrze.  Największą moją radość budzą możliwość zapisywania stanu pracy nad spółką oraz rozwijana lista PKD, które tylko wybieramy (choć optymalne byłoby “ptaszkowanie”), a nie, jak w starym systemie, mozolnie, odszukujemy jedno po drugim. W porównaniu ze starym systemem spółkę tworzy się wręcz rewelacyjnie. Co istotne też zachowana została możliwość podpisywania się tzw. profilem MS czyli osoby bez bezpiecznego podpisu bądź profilu ePUAP mogą zakładać spółki.

Czy są błędy? Tak. Przede wszystkim ostrzegam radców prawnych i adwokatów, którzy rejestrują spółki oświadczając, że są pełnomocnikami spółki i wywodząc swoje pełnomocnictwo od zarządu. Złożenie takiego oświadczenia, w przypadku gdy wspólnicy nie są jednocześnie członkami zarządu jest niemożliwe, gdyż system automatycznie pobiera do tego oświadczenia nie dane zarządu, ale dane wspólników.

Podobno sądy zaczęły zwracać takie wnioski – co dowodzi przede wszystkim tego, że koledzy nie czytali tego, co oświadczali. Ja przeczytałem i skontaktowałem się z infolinią. Problem był już im znany.

Jeszcze jedna uwaga – o pracownikach infolinii. Otóż na początku miałem wrażenie, że panie mnie nie słuchają albo nie rozumieją tego co chcę im przekazać. Prosiłbym Szanowne Ministerstwo więc o przeszkolenie personelu z przepisów dotyczących rejestrowania spółki z o.o. oraz z podstaw komunikacji (nie wcinamy się rozmówcy, tylko dajemy mu wytłumaczyć, to naprawdę ułatwia komunikację). Po chwili spokojnego tłumaczenia okazało się, że problem funkcjonuje od początku wdrożenia i został zgłoszony wykonawcy, który go naprawia… kiedy naprawi? Nie mam pojęcia.

W czym mogę Ci pomóc?

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Radcy Prawnego Błażej Sarzalski w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 45 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

    Piotr 27 września, 2015 o 21:41

    A jest możliwość zmieniania członków zarządu spółki online?

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 28 września, 2015 o 10:07

    Nie.

    Odpowiedz

    Zenon 28 września, 2015 o 20:44

    Ufam że z czasem i do tego dojdziemy

    Odpowiedz

    Artur 5 kwietnia, 2018 o 14:31

    Już można, Udziałowcy podejmują uchwałę o odwołaniu i powołaniu Zarządu. Nawet można kupić udziały 🙂

    Odpowiedz

    Monika 28 września, 2015 o 13:15

    Witam!
    Chciałam zarejestrować spółkę z o.o. w systemie S24 i na stronie https://ems.ms.gov.pl/ nie ma możliwości zarejestrowania użytkownika, jest tylko możliwość “zaloguj”i “pomoc”. Czy robię coś nie tak? Będę wdzięczna za pomoc!

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 28 września, 2015 o 14:23
    Monika 28 września, 2015 o 15:24

    Dziękuję bardzo!

    Odpowiedz

    Maria 30 września, 2015 o 16:34

    Witam,

    a propos pełnomocnika – czy jest możliwość aby za jego pomocą założyć S24 gdzie wspólnikami są zagraniczne spółki, bez fizycznej obecności wspólników czy członków zarządu przy rejestracji spółki? czyli całość procedury przeprowadza samodzielnie pełnomocnik?

    Pozdrawiam,
    Maria

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 1 października, 2015 o 13:14

    I tak, i nie… to trochę skomplikowane. Obce spółki muszą mieć swoje konta w systemie i podpisy elektroniczne.

    Odpowiedz

    Joanna 2 października, 2015 o 12:18

    Witam, a ja mam takie małe pytanko. Złożyłam wniosek o rejestracje Spółki w KRS. W wyszukiwarce KRS widzę już firmę (wpisana 24 września br.), ale nie otrzymałam jeszcze żadnej korespondencji zwrotnej, abym mogła udać się do ZUS itp. Czy w ogóle takową otrzymam??? Czy udać się już do ZUS i US z tym wydrukiem elektronicznym?

    Odpowiedz

    Fantomas 5 października, 2015 o 15:43

    Czy system s24 przewiduje udzielenie elektronicznie zgody prokurenta na powołanie ?

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 6 października, 2015 o 08:55

    Nie widzę tej opcji 🙂

    Odpowiedz

    Fantomas 6 października, 2015 o 09:07

    ?
    Sądy się czepiają czy rejestrują ?

    Odpowiedz

    Dominika 6 października, 2015 o 12:02

    Pewnie czepiają… tak mi się wydaje

    Odpowiedz

    Robert 6 października, 2015 o 20:26

    Rejestrowałem na początku września, z prokurentem i przeszło bez problemu. Może dlatego, że prokurent równocześnie jest wspólnikiem, zatem przy rejestracji jest domniemanie, że się zgodził na powołanie, skoro formularz powołania prokurenta jest w pakiecie dokumentów rejestracyjnych. W każdym razie po jakichś 30 godzinach był wpis w KRS z Regonem a po jeszcze kilku z NIP. W sumie to trwało niecałe 48 godzin i było wszystko. Postanowienie z sądu o wpisie przyszło po kilku godzinach drogą elektroniczną na skrzynkę odbiorczą na konto rejestrującego spółkę, a po prawie 2 tygodniach na adres korespondencyjny spółki przyszło pismo z postanowieniem o wpisie NIP do KRS. Trochę śmiesznie, ale te pisma nie są do niczego potrzebne jeśli mamy widoczny pełny wpis w KRS.

    Odpowiedz

    Paweł 5 listopada, 2015 o 12:03

    Witam,

    A czy obecnie po rejestracji spółki z o. o. przez system s24 trzeba jeszcze dosyłać jakieś dokumenty papierowe do sądu? Z tego co wyczytałem pozostaje tylko zgłoszenie do ZUS i NIP-8.

    Pozdrawiam

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 19 listopada, 2015 o 15:27

    To zależy czy się wybierze opcję ze złożonym oświadczeniem o wniesieniu kapitału czy bez niego…

    Odpowiedz

    Marzena 18 listopada, 2015 o 17:12

    Witam,

    Miałam tę przyjemność rejestrowania spółki z o. o. w nowym systemie. Wszystko szło dobrze. Jednak mam uwagę do podpowiedzi w niektórych rekordach. Jeśli wpisuje jakieś dane – system podpowiada co to ma być i po wybraniu myszką często się te informacje nie załączały. Tym sposobem okazało się, że we wniosku E1 nie pojawiła się nazwa ulicy siedziby spółki. Ostatecznie sąd wezwał do uzupełnienia wniosku o nazwę ulicy. Teraz pojawia się pytanie – w jaki sposób to uczynić, gdyż w piśmie nie jest powiedziane jak to zrobić. Czy mam złożyć ponownie wniosek E1? W3 czy Z3 a może wystarczy podać dane adresowe spółki w piśmie?

    Pozdrawiam

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 19 listopada, 2015 o 15:28

    Należy to zrobić fizycznie.

    Odpowiedz

    Wojtek 26 listopada, 2015 o 15:01

    Założyłem spółkę w trybie S24 i zauważyłem błąd we wpisie KRS w polu dotyczącym firmowego adresu e-mail (nazwa została przekręcona). Sprawdziłem wniosek i we wniosku był podany poprawny e-mail. Nie wiem na ile jest to istotne i ewentualnie jak można taki błąd sądu skorygować ?

    Odpowiedz

    Wojtek 27 listopada, 2015 o 10:48

    Ok , wystarczył telefon i e-mail do sądu z prośbą o sprostowanie.

    Odpowiedz

    Frania 29 grudnia, 2015 o 19:18

    Witam
    Wypełniłam wszystkie wnioski i podpisałam jako pełnomocnik: umowę spółki oraz oświadczenie o udzielonym pełnomocnictwie do złożenia wniosku natomiast nie mogę podpisać pozostałych dokumentów.
    pokazuje mi do podpisu jednego ze wspólników i co ciekawe wspólników na liście jest dwóch a do podpisu pokazuje jednego oraz oświadczeniu o wniesieniu kapitału też tylko jednego.
    Ten którego pokazuje jest prezesem zarządu może tu tkwi przyczyna…
    co można z tym zrobić ? mam też podpis elektroniczny ale nie mogę nim podpisać 🙁 nie widać w momencie podpiywania co mogę zrobić ?

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 30 grudnia, 2015 o 09:36

    Nie wiem Franiu, czy jesteś adwokatem/radcą prawnym (bo tylko taka osoba może składać wniosek w imieniu spółki jako pełnomocnik)… nie mówiąc już o tym, że obowiązek podpisania listy wspólników i oświadczenia o wniesieniu kapitału dotyczy zarządu i nie można tego zrobić przez pełnomocnika…

    Odpowiedz

    Andrzej 2 stycznia, 2016 o 11:16

    Chciałbym zarejestrować sp. z o.o. w systemie S24. W spółce będzie dwóch udziałowców; pierwszy udziałowiec 90 udziałów, drugi 10. Czy do rejestracji spółki wymagane będą podpisy elektroniczne dwóch udziałowców czy tylko głównego ? Będzie zarząd jednoosobowy, a prezesem będzie udziałowiec główny ? Drugi udziałowiec będzie ewentualnie prokurentem. Pytam, bo nie wiem czy jest konieczność wykupu podpisu elektronicznego dla drugiego udziałowca.

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 4 stycznia, 2016 o 09:37

    Zawsze wymagane są podpisy każdej osoby występującej w spółce (zarząd, wspólnicy).

    Odpowiedz

    Monika 3 maja, 2016 o 17:21

    Dzień dobry, zakładam Sp. z o.o. Przeszłam wszystkie kroki Umowy spółki. Mam pilne pytanie dotyczące weryfikacji profilem MS podpisu. Przy każdej próbie aktywacji otrzymuję komunikat: Błąd aktywacji podpisu profilem MS – dane niezgodne. Wszystko sprawdzałam i wpisywałam po kilka razy, z tym samym efektem. Z czym mają być zgodne dane? Skąd może wynikać ten błąd?

    Z góry dziękuję za pilną odpowiedź i pozdrawiam
    Monika

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 9 maja, 2016 o 09:09

    Pewnie odpowiedź nie na czasie, ale niezgodność danych wynika z tym, że nie zgadzają się dane w systemie i systemie PESEL, są dwie wersje tego dlaczego tak się dzieje: 1) baza PESEL chwilowo nie zaczytuje się w systemie S24, 2) dane w dowodzie osobistym są inne niż w systemie PESEL (zdarzyło się tak kilkakrotnie moim klientom, np. brak drugiego imienia albo przekręcone nazwisko).

    Odpowiedz

    Magdalena 8 sierpnia, 2018 o 12:06

    Dzień dobry,

    proszę o pomoc. Rejestruję spółkę zoo. Wszystko przebiega poprawnie. Jedynie przy wypełnianiu wniosku do KRS w ostatnim etapie PODPISY pojawia się komunikat: “Ze względu na błędy walidacji informacje o osobach podpisujących są niedostępne.” C w tej sytuacji powinnam zrobić?

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 9 sierpnia, 2018 o 10:31

    Należy sprawdzić czy wszystkie osoby podane w spółce jako wspólnicy/czł. zarządu mają konta w systemie i czy dane z kont zgadzają się z danymi z wniosku S24. Ostatecznie może też to być błąd systemu.

    Odpowiedz

    ZUZIA 6 maja, 2019 o 13:58

    Dzień dobry,
    proszę o pomoc. Rejestruję spółkę zo.o. Wszystko zrobiłam i przy wybraniu opcji OPŁAĆ I WYŚLIJ wyskoczył błąd o tym, że jeden ze wspólników nie złożył podpisu pod listą wspólników (a ten podpis jest złożony bo w kolumnie złożonych podpisów widać oba podpisy i w kolumnie brakujących podpisów istnieje brak podpisu osoby, która jest też w kolumnie złożonych podpisów), proszę o pomoc czego błąd może dotyczyć

    Odpowiedz

    ZUZIA 6 maja, 2019 o 13:58

    Dzień dobry,
    proszę o pomoc. Rejestruję spółkę zo.o. Wszystko zrobiłam i przy wybraniu opcji OPŁAĆ I WYŚLIJ wyskoczył błąd o tym, że jeden ze wspólników nie złożył podpisu pod listą wspólników (a ten podpis jest złożony bo w kolumnie złożonych podpisów widać oba podpisy i w kolumnie brakujących podpisów istnieje brak podpisu osoby, która jest też w kolumnie złożonych podpisów), proszę o pomoc czego błąd może dotyczyć

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 9 maja, 2019 o 09:59

    Trudno mi ocenić czego może dotyczyć ów błąd, spróbowałbym przeprowadzić wszystko raz jeszcze, zwracając uwagę dokładnie, czy wszystko jest podpisane.

    Odpowiedz

    Katarzyna 24 czerwca, 2019 o 23:44

    U mnie wystąpił dokładnie ten sam błąd. Wszystko wypełniłam i podpisaliśmy jeszcze raz. Błąd się powtórzył. Napisałam maila do KRS w tej sprawie. Zobaczymy.

    Odpowiedz

    Marcin 5 lipca, 2019 o 09:40

    Dokładnie ten sam problem mam… Czy udało się może znaleźć rozwiązanie ?

    Odpowiedz

    Katarzyna 17 lipca, 2019 o 15:52

    Tak. Dokument podpisują tylko osoby reprezentujące spółkę, a nie wszyscy wspólnicy.

    Damiano 21 maja, 2019 o 18:21

    Witam serdecznie

    Krs odrzucił mój wniosek , uzsadanienie :

    1) nieprawidłowe wypełnienie formularza KRS-E-1, w którym:
    – opis przedmiotu przewaŜającej działalności nie pokrywa się z przedmiotem działalności
    spółki ujawnionym w umowie spółki. Opis przedmiotu przewaŜającej działalności
    powinien być zgodny z umową spółki;
    – w polu dotyczącym informacji o adresie oddziału spółki podano adres identyczny z
    adresem spółki (głównym miejscem wykonywania działalności). Oddział spółki powinien
    posiadać odrębną lokalizację, poza główną siedzibą spółki.

    jeśli mam tylko siedzibę to co z oddzialem spółki ?
    W s24 w umowie spółki nie mogę wybrać przeważającej PKD , jak to pogodzić ?

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 22 maja, 2019 o 09:04

    1. PKD przeważające musi mieścić się w zakresie PKD wskazanym w umowie spółki.
    2. Oddziału spółki w takiej sytuacji się nie zgłasza.

    Odpowiedz

    Damian 22 maja, 2019 o 11:50

    Dziękuję bardzo za szybką odpowiedź

    PKD wybrałem identyczne co w umowie spółki , jedynie we wniosku do KRS byłem zmuszony wybrać rozszerzenie. W umowie mam ogólnikowo czyli np PKD 43. Bardzo prawdopodobne że chodzi o to ?

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 22 maja, 2019 o 12:32

    Tak, jest to prawdopodobne, natomiast zwykle praktyka przepuszcza takie wnioski w tym zakresie.

    Odpowiedz

    Robert 10 lipca, 2019 o 22:32

    Zwołując Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników, Prezes jednoosobowego zarządu złożył rezygnację na podstawie art. 202 § 6 Kodeksu spółek handlowych. Po burzliwym Zwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników na którym nie wybrano nikogo na jego miejsce sprzedał na drugi dzień swoje udziały przez S24. Dzisiaj KRS wykreślił Prezesa z rejestru i spółka pozostaje bez zarządu. W tej sytuacji Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników nie może zadziałać przez S24, trzeba będzie powołać nowego prezesa papierową uchwałą (nowy wspólnik jest chętny na odbycie zgromadzenia w trybie art. 240 k.s.h.). Nowy prezes będzie musiał składać papierowy wniosek o wpis zmian i tu pojawia się pytanie: czy załączać wydruk umowy zbycia udziałów, powoływać się na formę elektroniczną czy wysłać byłego wspólnika/ prezesa z nowym wspólnikiem/ prezesem do notariusza żeby składali swoje podpisy pod wydrukiem umowy elektronicznej?
    Z powodu awantury na ZZW nie zostało zatwierdzone sprawozdanie finansowe za 2018 rok. Były prezes złożył jednak samo sprawozdanie w dniu ZZW. Czy uchwałę podjętą na NZW, na którym zostanie powołany nowy prezes można dołączyć papierową do wniosku o wpis zmian, czy też dopiero po wpisaniu nowego prezesa do KRS będzie on składał (z dużym opóźnieniem) uchwały o zatwierdzeniu SF i podziale zysku?

    Tak wygląda w praktyce styk S24 z rzeczywistością i papierologią 🙂

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 29 lipca, 2019 o 10:52

    Wysłałbym umowę wydrukowaną z S24 i zobaczył co się stanie 🙂 Niezbadane są wyroki boskie i sądów rejonowych…

    Odpowiedz

    Martyna 16 lipca, 2019 o 22:07

    Dzień dobry 🙂
    Czy jest możliwość sprostowania wpisu do S24, problem polega na tym, że pierwotna lista wspólników zawiera dane osoby, która nie była wspólnikiem spółki, w umowie spolki nie ma takiej osoby. Przez pomyłkę ja wpisano i widnieje na liście wspolnikow a nie powinna. Czy da się coś z tym zrobić?
    Pozdrawiam

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 29 lipca, 2019 o 10:30

    Należy złożyć wniosek o wykreślenie tej osoby z KRS (o ile ją wpisano) lub złożyć fizycznie nową listę wspólników do sądu, jeżeli problem dotyczy tylko listy wspólników

    Odpowiedz

    Ania 5 marca, 2021 o 12:45

    Witam wszystkich,
    przy zakładaniu spółki została wpisana błędna ulica. W umowie spółki dane są poprawne. Prośba o sprostowanie omyłki pisarskiej nic nie dała. Co teraz?

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 5 marca, 2021 o 13:03

    Trzeba złożyć wniosek o zmianę, zapłacić… 🙂

    Odpowiedz

    Dodaj komentarz

    Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

    Jeśli potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej, napisz do mnie :)

    Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Radcy Prawnego Błażej Sarzalski w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: