Spółka z o.o. wady i zalety

Błażej Sarzalski        29 grudnia 2017        26 komentarzy

Wady i zalety spółki z o.o. w 2018 roku

Już niedługo rok 2018. To będzie już 8 rok prowadzenia przeze mnie bloga. Może będzie to pierwszy rok prowadzenia przez Ciebie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Czas najwyższy aby przypomnieć sobie wszelkie wady i zalety spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w moim subiektywnym zestawie.

Zalety

  1. Spółka z o.o. jest elastyczna, jej największą zaletą jest to, że nadaje się zarówno do prowadzenia dużych biznesów, jak i małych rodzinnych firm. Spółka z o.o. ma niską barierę wejścia – kapitał wymagany do założenia spółki z o.o. wynosi 5.000 złotych. Niewiele aby zdobyć pieczątkę “Prezes Zarządu”, prawda?
  2. Ograniczona odpowiedzialność wspólników – wspólnicy nie odpowiadają za zobowiązania swojej spółki, to co mogą stracić, to wniesione do spółki wkłady na objęcie kapitału zakładowego.
  3. Spółka z o.o. nie wymaga drugiego wspólnika! Możesz założyć jednoosobową spółkę z o.o., chociaż nie zawsze będzie to najlepsze rozwiązanie. O potencjalnych problemach w spółce jednoosobowej pisałem już w blogu nie raz.
  4. Brak składek ZUS w przypadku wspólników spółek wieloosobowych.
  5. Możliwość wykorzystania spółki z o.o. jako podmiotu zarządzającego w spółce komandytowej, co znacząco wpływa na ograniczenie odpowiedzialności członków zarządu spółek z o.o. za podejmowane działania biznesowe.
  6. Pewnie wiele innych 🙂

Wady

  1. Podwójne opodatkowanie zysku spółki z o.o. – ponieważ spółka jest odrębnym podatnikiem, to płaci swój własny podatek, wspólnicy zaś muszą kombinować jak ominąć podwójne opodatkowanie spółki z o.o.
  2. Obowiązek prowadzenia pełnej księgowości – nie jest już taką wadą jak kiedyś, szczególnie że usługi księgowych  potaniały i powstały platformy umożliwiające samodzielne prowadzenie pełnej księgowości w niewielkich spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością.
  3. Odpowiedzialność całym majątkiem prywatnym członków zarządu spółki z o.o. powstająca w sytuacji niezłożenia wniosku o ogłoszenie upadłości w wyznaczonym prawem terminie, może być ona minimalizowana poprzez zastosowanie wehikułu łączącego spółkę z o.o. ze spółką komandytową.
  4. Proces zakładania – o wiele bardziej sformalizowany niż proste założenie działalności gospodarczej.

Spółka z o.o. wady i zalety – jakie jeszcze  według Ciebie?

P.S. Korzystając też z okazji wszystkim czytelnikom, nowym i powracającym, życzę wszystkiego co najlepsze na Nowy Rok 2018!

5 (100%) 3 votes

{ 26 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Arek Grudzień 29, 2017 o 15:56

Zakładam spółkę gdzie większościowym udziałowcem jest spółka LTD z UK. Czy do założenia spółki w systemie s24 będzie wymagane tłumaczenie + apostille?

Odpowiedz

Dariusz Grudzień 29, 2017 o 22:10

Będzie wymagane. Szybciej i taniej (jeśli kapitał zakładowy 5.000 ma wynosić) założysz spółkę przy pomocy notariusza. Tylko tłumaczenie “aktualnego raportu o władzach spółki” będzie potrzebne (ok. 130 złotych).

Odpowiedz

beata Luty 15, 2018 o 17:43

A jakie są korzyści z założenia takiej spółki z LTD w UK

Odpowiedz

Błażej Sarzalski Luty 15, 2018 o 17:57

Prestiż? :))

Sam nie wiem… bo na pewno nie anonimowość.

Odpowiedz

Dariusz Grudzień 29, 2017 o 22:07

Jakie “platformy” umożliwiają samodzielne prowadzenie księgi handlowej? Nie trafiłem na takie…

Odpowiedz

Błażej Sarzalski Styczeń 2, 2018 o 11:33

Przewijało się to gdzieś w komentarzach. Proponuję wygooglać 🙂

Odpowiedz

Dariusz Styczeń 4, 2018 o 18:00

W efekcie “guglania” i zapytania znalezionych w ten sposób biur rachunkowych upewniłem się, że prowadzenie KH przez internet nie jest oferowane. Można jedynie wysyłać dokumenty (dowody księgowe) przez internet (+ otrzymywać ewentualnie w pdfach księgę do wydrukowania) i to jest cała “internetowość” KH.

Odpowiedz

Błażej Sarzalski Styczeń 5, 2018 o 09:24

Nie potrafię teraz tego znaleźć, ale ktoś tutaj w komentarzach pisał o rozwiązaniu z uproszczoną pełną księgowością do samodzielnego prowadzenia przez internet 🙂

Odpowiedz

Marcin Luty 23, 2018 o 21:38

Fakturomania.pl – jak ktoś zielony to wszystko wytłumaczą jedyny problem to robienie poprawek gry już się księgi stworzy trzeba dzwonić itd.. jest wsparcie w sprawach księgowch

360księgowosc.pl jak ktoś już ogarnia czyli nie musi pytać odnośnie sposobów księgowania itd. jedyne wsparcie dotyczy programu nie wiedzy księgowej musisz wiedzieć co chcesz i na które konto zaksięgować.

Alice Grudzień 30, 2017 o 00:27

Czy w spółce z o.o. jest możliwość rozszerzenia odpowiedzialności na wszystkich wspólników nie tylko na prezesa?

Odpowiedz

Błażej Sarzalski Styczeń 2, 2018 o 11:33

Tylko, jeżeli wspólnicy są członkami zarządu

Odpowiedz

Rafkin Styczeń 2, 2018 o 14:45

Hmm, zgadzam się, iż zalet jest sporo więcej. Ale … jeśli chodzi o WADY to w zakresie pkt. 2 “Obowiązek prowadzenia pełnej księgowości (…)” jest to dalej WADA i obciążenie dla firmy. Nie zgodzę się, że “usługi księgowe potaniały”, chociażby ze względu na JPK itp. Chyba, że firmę prowadzi przysłowiowa Pani Krysia w domu po godzinach 🙂 To tak.
Jednak w zakresie pkt. 4 dot. procesu zakładania można powiedzieć, że z WADY zrobiła się ZALETA, ze względu na S24. Elektronicznie można złożyć wniosek do Sądu w niecałą godzinkę, a “gotową” spółkę mamy średnio w 48 godz. z NIP i Regon. Oczywiście przy założeniu, że mamy trochę wiedzy lub korzystamy z pomocy. W przypadku S24 możemy oszczędzić trochę “grosza” który przy zakładaniu spółki “papierowo” pobiera np. notariusz. Czyli według mnie zaleta. Oczywiście nie mówię tutaj o dużych lub skomplikowanych spółkach (np. ze względu na ilość i wymagania wspólników).
W sumie można jeszcze kilka wad dopisać do listy …

Odpowiedz

Andrzej Styczeń 9, 2018 o 18:31

Warto wspomnieć ,że tą pełną księgowość dla mikro spółki z o.o. (chyba większość która tu z nas zagląda) można prowadzić w dość uproszczony sposób zgodnie z załącznikiem 4 do ustawy o rachunkowości. np. brak potrzeby sprawozdania finansowego (rocznego), minimalna ilość kont do księgowania i uproszczona ilość pozycji bilansu. Trzeba też podjąć uchwałę zarządu o zastosowaniu zasad księgowości według tego załącznika (nr 4) i złożyć zawiadomienie do urzędu skarbowego. Dodatkowo możemy rozliczać się z CIT i VAT kwartalnie (również potrzebne zawiadomienie do US). Możemy korzystać z platform do księgowania (pełna księgowość) onnline, mi udało się znaleźć trzy: systim, mksięgowa i fakturomania. Gdzie tak naprawdę podstawowe dwie operacje: zakupowe i sprzedażowe możemy zdefiniować tylko raz. To wszystko powinno wpłynąć na obniżenie kosztów obsługi przez biuro rachunkowe, które ma zdecydowanie mniej pracy – ale w praktyce bywa z tym różnie. Czy ktoś z was spotkał się z cennikiem biura rachunkowego uzależnionym od sposobu księgowania: tradycyjny/uproszczony?

Odpowiedz

Leoś Styczeń 10, 2018 o 09:50

Ale jak dojdzie leasing auta czy maszyny, JPK, corocznie zmieniające się przepisy zwiazane z VAT i prawem do odliczeń VAT z paliwa czy płynu do spryskiwacza, i obowiązkami typu zgłoszenie każdego rachunku bankowego na czas ( w tym np. lokaty ) i wieloma innymi, o których nawet nie wiem, bo nie nadążam łamać powstającego non-stop prawa a co dopiero go czytać, to się okaże, że święty spokój w postaci biura rachunkowego jest wart tych paru stów. Ja płacę obecnie ( po podwyżce od 01/2018 ) 630,- netto ( 600 za księgowość + 30 obsługa mianowanego Prezesa ) i mam w cenie wszystko, łącznie ze sprawozdaniem finansowym i wnioskami do KRS. Spółka na Śląsku, ok. 50 dokumentów/mies.

Odpowiedz

Rafal Styczeń 7, 2018 o 22:26

Witam, czy Sp. z o.o. Sp.K. jest “bezpieczniejsza od sp. z o.o. czy tylko na korzyść jest brak opodatkowania od dywidendy w przypadku Sp.K.?

Odpowiedz

Błażej Sarzalski Styczeń 8, 2018 o 09:55

Ależ oczywiście, pisałem o tym we wpisie o tzw. kokonie 🙂

https://rejestracjaspolkizoo.pl/2012/04/10/szczelny-kokon-spolka-z-o-o-spolka-komandytowa/

Odpowiedz

Jan Styczeń 25, 2018 o 13:13

Dzień dobry,
Noszę się z zamiarem rejestracji Sp. z o.o. – dwóch wspólników 50/50.
W związku z regulacją art. 13 pkt 9 PIT, która do przychodów z działalności wykonywanej osobiście zalicza są również przychody osiągane w ramach prowadzonej przez członka zarządu działalności gospodarczej (co wyklucza stosowanie przez jednego ze wspólników w swojej DG opodatkowania liniowego) być może będziemy zmuszeni do ustanowienia jednoosobowego zarządu (wspólnik bez DG). Gdyby tak się stało, pomimo jednoosobowego zarządu chcielibyśmy zapewnić sobie pełen wgląd w działania zarządcze.
I teraz moje pytanie:
Czy ustanowienie wspólnika (tego prowadzącego DG, który nie chce być w zarządzie, żeby nie stracić możliwości stosowania liniowego podatku w swojej DG) prokurentem łącznym do pewnych/wszystkich(?) czynności będzie dobrym rozwiązaniem?
Ponadto w spółce być może potrzebny będzie pełnomocnik do zawierania umów z członkiem zarządu. Moje dodatkowe pytanie brzmi, czy ten drugi wspólnik będący już prokurentem może być również pełnomocnikiem do zawierania umów z członkiem zarządu? Z góry dziękuję za odpowiedź.

Odpowiedz

Błażej Sarzalski Styczeń 25, 2018 o 14:12

Nie widzę przeciwwskazań takich rozwiązań

Odpowiedz

Marcin Luty 23, 2018 o 21:43

Czy jakiś rodzaj spółki/ kombinacji spółek może ochronić przed zmianami interpretacji podatków/zus zakładając że nie bierzemy człowieka któremu nic nie można zabrać na prezesa. Głównie mi chodzi o naliczenie składek zus np. na umowy o dzieło/ uznanie podwykonawcy że nie jest firmą tylko pracuje na etat itd.. kto wie co jeszcze wyskoczy lub zmianę kwalifikacji towaru do innej grupy vat ..

Odpowiedz

Błażej Sarzalski Luty 26, 2018 o 09:19

Tylko spółki zagraniczne z nominowanymi udziałowcami.

Odpowiedz

Marcin Luty 26, 2018 o 10:30

Słyszałem o koncepcji sp. Komandytowa z komplementariuszem sp. LTD (Anglia). Tylko czy ta LTD prowadząc działalność w Polsce (zarządza tu spółką komandytową ) nie musi mieć tu jakiegoś oddziału z prezesem który będzie odpowiadał. Na gruncie prawa angielskiego prezes nie odpowiada ale czy sąd w Polsce nie ściągnie tego prezesa bo coś tam… Lub stwierdzi że sp powinna być zarejestrowana w Polsce skoro zarządza spółka w Polsce i prezesa potraktuje jak prezesa sp. z o.o. Polskiej.
ps. Czy Pan się zajmuje takimi konstrukcjami i jaki to koszt orientacyjnie kilka kilkanaście tysięcy ?

Odpowiedz

Błażej Sarzalski Luty 26, 2018 o 10:35

Panie Marcinie,

proszę zerknąć tutaj i proszę w razie czego o kontakt e-mail: http://rejestracjaspolkiwdelaware.pl/spolka-llc-spolka-komandytowa/

Koszty zamykają się raczej zawsze poniżej 8 tyś zł.

Odpowiedz

artur Grudzień 29, 2018 o 12:30

Witam,
Chcialbym sie podzielic swoim pogladem na ten temat.W rzeczywistosci im mniejszy zakres dzialalnosci i mniejsze zyski tym bardziej oplacalna jest spolka z oo zamiast jednoosobowej dzialalnosci. Wynika to z faktu, ze ZUS jest de facto podatkiem o charakterze degresywnym (jak na razie przynajmniej). Prowadzenie spolki z oo obecnie moze kosztowac nawet tylko 82 pln miesiecznie (abonament w jednym z serwisow ksiegowosci online). Przy umiejetnym wyciaganiu pieniedzy ze spolki (umowy najmu na lokal,samochod od wspolnika, umowy o dzielo,czesc z tytulu powolania etc) mozliwe jest osiagniecie realnej stopy opodatkowania duzo nizszej niz 18%.I tak przy 60000dochodu brutto rocznie (przed odliczeniem spolecznych i zdrowotnej) po uwzglednieniu wszystkiego mamy realna stope oprocentowania 37% dla jednoosobowej dzialalnosci i okolo 13% dla spolki z oo.Okolo 15000 rocznie w kieszeni na fundusz emerytalny
Paradoksalnie im wyzszy dochod tym bardziej jednoosobowa dzialalnosc sie oplaca ze wzgledu na degresywnosc ZUS jak i mozliwy podatek liniowy.
Jak ktos nie ma smykalki do ksiegowosci to koszty wzrosna, ale i tak roznica bedzie spora.
Kwestia skladki zdrowotnej jest latwa do rozwiazania, albo podpiecie sie pod czlonka rodziny albo umowa o prace ze spolka na 1/128 etatu w zakresie archiwizacji dokumentacji 🙂

Tak naprawde do 100000 rocznego dochodu kazdy powinien smigac na spolce z oo,.

Odpowiedz

Błażej Sarzalski Grudzień 31, 2018 o 10:22

Owe 15 tysięcy na “fundusz emerytalny” częściowo idą w koszty, częściowo obniżają podatek dochodowy osoby fizycznej. Realnie to dopłaca się jakieś 3,5 – 4 tysiące.

Odpowiedz

artur Grudzień 31, 2018 o 10:50

Panie Blazeju pozwolę sie nie zgodzic.Oczywiscie policzylem skladki jako koszty i odliczylem zdrowotne od podatku i te 15 tys juz jest PO tych odliczeniach.
Nawet w najgorszym przypadku(wyplata ze spolki zawsze z 18% podatku)roznica to ponad 10tys.
Obnizenie podatku przez zdrowotna i wrzucenie w koszty spolecznej to korzysc podatkowa rzedu 5.5 tys przy 15tys do zaplaty,wiec widac to jak na dloni.
Kwote wolna pomijam bo jest taka sama,oczywiscie moje zalozenie to samodzielne prowadzenie księgowości,im drozsza księgowość tym roznica mniejsza,ale w Trojmiescie księgowość malych spolek z o o juz za 200pln robia.Nawet wtedy roznica bedzie 8 tys. albo kolo 13tys przy optymalizacji wyplat ze spolki

Duzo,malo?Nie mi to oceniac,ale moim zdaniem w skali małego biznesu bardzo duzo.Mitem jest zeby sie skupiac tylko na przychodach ignorujac koszty, nie zawsze jest to mozliwe, a koszty sa tym co zabija przedsiebiorstwo w czasach dekoniunktury.

Odpowiedz

artur Grudzień 29, 2018 o 12:31

13% oczywiscie dotyczy realnej stopy oprocentowania dochodow osobistych wspolnika juz po wyplacie ze spolki.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Radcy Prawnego Błażej Sarzalski Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Błażej Sarzalski z siedzibą w Dąbrowie Górniczej.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kancelaria@opieka-prawna.eu.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: