Decydując się na rejestrację spółki z ograniczoną odpowiedzialnością niewielu przedsiębiorców myśli o zamykaniu tej spółki i kosztach związanych z tym procesem. Jest to jednak ważna informacja z punktu widzenia ogólnych kosztów prowadzenia spółki. Dlatego też odpowiedź na pytanie ile kosztuje zamknięcie spółki z o.o. wydaje się nie tylko przydatna dla osób, które mierzą się z rozpoczęciem procedury likwidacji spółki, ale także dla wszystkich tych, którzy planują prowadzenie biznesu w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Niniejszy artykuł opieram na doświadczeniu świadczenia usług prawnych w procesie likwidowania spółek z o.o. na przestrzeni ostatnich lat.
Koszty zamknięcia spółki z o.o.
Likwidacja spółki z o.o. to wieloetapowa procedura składająca się z szeregu sformalizowanych etapów, w które zaangażowani są wspólnicy spółki, likwidator spółki, notariusz, księgowi oraz sąd rejestrowy. Nierzadko zarząd spółki zatrudnia do wsparcia tego procesu także radcę prawnego, stąd mogę pozwolić sobie na osobisty wgląd i opis tego jak kształtują się koszty zamknięcia spółki z o.o. Zaangażowanie różnych specjalistów oraz sformalizowanie procedury likwidacyjnej spółki powoduje, że spółka z o.o. nie tylko staje przed wyzwaniem przeprowadzenia w należyty sposób całego procesu likwidacji spółki z o.o., ale także poniesienia wydatków.
Taksa notarialna za sporządzenie uchwały o rozwiązaniu spółki z o.o.
Pierwsze koszty poniesiesz u notariusza. O ile spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie była tworzona na podstawie wzorca uchwały w systemie S24 opłata notarialna za sporządzenie uchwały o rozwiązaniu spółki z o.o. będzie wydatkiem niezbędnym dla rozpoczęcia procedury likwidacyjnej. Wynika to z faktu, że dla rozwiązania spółki z o.o. Kodeks spółek handlowych wymaga co do zasady podjęcia uchwały w formie zaprotokołowanej przez notariusza, czyli aktu notarialnego. Notariusz protokołuje nie tylko uchwałę o rozwiązaniu spółki i postawieniu jej w stan likwidacji, ale także uchwałę o powołaniu likwidatora i określenia sposobu reprezentacji spółki w likwidacji.
Maksymalna wysokość taksy notarialnej za sporządzenie protokołu zgromadzenia wspólników obejmującego uchwałę o rozwiązanie spółki wynosi 750 złotych netto. W praktyce u notariusza zostawimy więc około 1000 złotych, doliczając wypisy oraz podatek od towarów i usług. Ponieważ podana przeze mnie kwota jest stawką maksymalną warto popytać o ceny u kilku notariuszy.
Korzystając z usług naszej kancelarii można liczyć na rabaty w związku z tym, że współpracujemy stale z kilkoma kancelariami notarialnymi w całej Polsce.
Koszt ogłoszenia o otwarciu likwidacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym
W związku z otwarciem procesu likwidacji likwidator zobowiązany jest do wezwania potencjalnych wierzycieli spółki do wskazania swoich wierzytelności. W tym celu należy złożyć wniosek o ogłoszenie otwarcia likwidacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Aktualne opłaty związane z wezwaniem wierzycieli w Monitorze Sądowym i Gospodarczym uzależnione są od ilości znaków, a co za tym idzie w praktyce od długości samego ogłoszenia. Kwota za jeden znak ogłoszenia w MSiG to 0,70 zł, przy czym nie może być to mniej niż 60 zł za całe ogłoszenie. Za użycie w ogłoszeniu lub obwieszczeniu szczególnej czcionki, podkreśleń i wytłuszczeń – opłatę zwiększa się o 30%.
W praktyce opłaca się więc pisanie możliwie zwięzłych ogłoszeń do Monitora Sądowego i Gospodarczego. Niedawno urządziłem nawet moim aplikantom konkurs na najkrótsze ogłoszenie o likwidacji. Średni koszt ogłoszenia jaki ponoszą klienci naszej kancelarii to 150-170 złotych.
Wpis otwarcia likwidacji spółki do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS)
Podjęcie uchwały o rozwiązaniu spółki należy zgłosić do Krajowego Rejestru Sądowego. Opłata sądowa związana z takim zgłoszeniem wynosi 250 złotych, łącznie z nią pobierana jest opłata 100 zł za ogłoszenie wpisu rozwiązania spółki w MSiG. Łącznie do sądu z tytułu otwarcia likwidacji spółki z o.o. należy więc przelać 350 złotych.
Koszty sporządzania sprawozdań finansowych i prowadzenia księgowości
Spółka z o.o. w likwidacji ma obowiązek prowadzenia księgowości oraz sprawozdawczości finansowej. W praktyce wiąże się to nie tylko z bieżącym prowadzeniem ksiąg handlowych, ale także ze sporządzeniem co najmniej dwóch sprawozdań finansowych. Kwota za sporządzenie sprawozdania uzależniona jest od ustaleń spółki z obsługującym ją biurem księgowym. Przed rozpoczęciem procedury warto wiec zapoznać się z treścią swojej umowy na obsługę księgową oraz kwotami jakie należy zapłacić księgowości za sprawozdania finansowe.
Koszty obsługi prawnej likwidacji spółki z o.o.
Koszt obsługi prawnej likwidacji spółki z o.o. to co najmniej 3500 – 4000 złotych. W toku likwidacji jako prawnik mogę nie tylko pomóc w przygotowaniu niezbędnej dokumentacji prawnej takiej jak protokoły zgromadzenia wspólników, ale przeprowadzić także krok po kroku likwidatora przez proces zamykania spółki oraz odpowiedzieć na jego pytania. Z mojego doświadczenia wynika, że w toku procedury zamykania spółki pojawiają się pytania prawne dotyczące przykładowo niektórych pozycji bilansu, kwestii podatkowych, czy też sposobu zakończenia spraw spółki.
Potrzebujesz pomocy prawnej w likwidacji spółki z o.o.? Postaw na doświadczonego radcę prawnego. W mojej kancelarii nie tylko otwieram spółki, ale obsługuję na bieżąco także procesy zamknięcia spółek z o.o.
Skontaktuj się aby uzyskać aktualną wycenę.
Wykreślenie spółki z o.o. w likwidacji z KRS – opłata sądowa.
Opłata sądowa i MSiG od wniosku o wykreślenie spółki z rejestru przedsiębiorców KRS wynosi 400 złotych i opłata ta kończy proces likwidacji.