Błażej Sarzalski

radca prawny

Radca prawny, wpisany na listę w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Katowicach, ekspert portalu Wyborcza.biz. Doradza w zakresie prawa spółek, a w szczególności tworzenia i przekształceń spółek handlowych oraz ich funkcjonowania.
[Więcej >>>]

Oświadczenie o statusie cudzoziemca w spółce z o.o. w S24

Błażej Sarzalski22 stycznia 201863 komentarze

Oświadczenie o statusie cudzoziemca do KRS a procedura S24

Rejestracja spółki z o.o. przez internet skutecznie przedłużana jest była ostatnimi czasy, ze względu na to, że w praktycznie większości przypadków należy złożyć osobne, papierowe, oświadczenie o tym, czy spółka jest cudzoziemcem w rozumieniu ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców. Postanowiłem podrążyć sprawę.

Dla wyjaśnienia. Od kilku miesięcy rejestrując spółkę należy składać oświadczenie o jej statusie rezydenta lub cudzoziemca na potrzeby ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców. System S24 nie daje takiej możliwości. W tradycyjnych (papierowych) formularzach taka możliwość istnieje. Dlatego też osoby, które nie mają kwalifikowanego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego certyfikatu (a takich jest większość), korzystać muszą musiały z papierowej formy.

Nie jest to niestety pierwszy raz, kiedy system elektronicznej rejestracji spółki z o.o. nie przystaje przystawał do regulacji prawnych.

Pytanie do Ministerstwa Sprawiedliwości

Postanowiłem zwrócić się w tej sprawie do Ministerstwa Sprawiedliwości, pytając:

Czy i kiedy Ministerstwo Sprawiedliwości doprowadzi do dostosowania obowiązującego systemu elektronicznej rejestracji spółek do przepisów wymagających złożenie oświadczenia o cudzoziemskim statusie spółki na potrzeby ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców?

Pani Wioletta Olszewska, Naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej i Promocji w Biurze Ministra Sprawiedliwości odpowiedziała:

Zakładamy, że prace nad dostosowaniem Systemu S24 zakończą się do końca pierwszego kwartału br.

Nie pozostaje pozostawało nic innego, jak trzymać za słowo.

Ostatecznie możliwość podpisywania oświadczenia o statusie cudzoziemca poprzez profil zaufany pojawiła się dopiero w czwartym kwartale 2018 roku.

Wzór oświadczenia o statusie cudzoziemca

Tymczasem, jeżeli szukasz wzoru stosownego oświadczenia, kliknij tutaj –> wzór oświadczenia o statusie cudzoziemca.

Wpis edytowałem z początkiem listopada 2018 roku. Stąd przekreślenia, obrazujące treść oryginalną.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w rejestacji spółki z o.o. przez Internet to zgłoś się tutaj!

W czym mogę Ci pomóc?

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Radcy Prawnego Błażej Sarzalski w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 63 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

    Przemysław 22 stycznia, 2018 o 22:28

    Szkoda że podatnik nie może wybrać sobie dowolnie terminu w którym dostosuje się do obowiązujących przepisów….

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 25 stycznia, 2018 o 15:21

    Dobre :)))

    Odpowiedz

    Sławomir 25 stycznia, 2018 o 22:20

    Nie wierzyłem do końca o braku możliwości złożenia oświadczenia przez system s24. Spędziłem wiele godzin nad rozwiązaniem poszukując stosownego zapisu w treści dostępnych tam formularzy. Sądziłem, że najłatwiej byłoby zmodyfikować załącznik o objęciu udziałów.
    Niewiarygodne jaki to ogromny problem dołożyć stosowny dokument. Nie jestem profesjonalnym informatykiem, ale moje wyobrażenie o tej czynności sprowadza się do nakładu kilku godzin pracy.
    Smutne…

    Odpowiedz

    Dariusz 27 stycznia, 2018 o 14:21

    Najprościej i najłatwiej jest zmodyfikować formularz wniosku o wpis rozwiązując zagadnienie identycznie jak zapytanko o pokrycie kapitału zakładowego (pokrycie przed zgłoszeniem wniosku czy notka w KRS “kapitał nie został pokryty”). No ale to byłoby zbyt oczywiste i nie pozwoliłoby na utylizację kilku banieczek EUR, zapewne w ramach funduszy UE bo to przecież eKRS, to odkrycie na miarę wynalezienia koła…

    Odpowiedz

    Łukasz 28 stycznia, 2018 o 13:00

    Skoro już ten świat taki zinformatyzowany, to może wobec braku odpowiedniego oświadczenia w S24 można złożyć pismo ogólne do sądu rejestrowego poprzez platformę ePuap? Co prawda nie będzie to ePuap spółki ale osób fizycznych będących członkami zarządu tej spółki. W piśmie ogólnym mogą wpisąć, iż oświadczenie skłądają działając jako zarząd. Co o tym sądzicie?

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 29 stycznia, 2018 o 09:28

    Na stronach sądów jest często informacja, że epuap nie znajduje zastosowania w postępowaniu regulowanym przepisami KPC. Czy nie znajduje? Cóż… 🙂

    Najpewniejszy sposób to pchnąć pismo/oświadczenie pisemnie.

    Odpowiedz

    Justyna 30 stycznia, 2018 o 01:55

    Jestem właśnie w trakcie wypełniania dokumentów aby otworzyć Spółkę zoo przez S24. Członkowie zarządu i wspólnicy to obywatele Polski z numerem PESEL czy wtedy również wymagane jest to oświadczenie? Czy można przesłać te oświadczenia w formie papierowej do sądu jeszcze przed otrzymaniem wezwania tak aby przyśpieszyć całą procedurę?

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 30 stycznia, 2018 o 10:29

    Można, należy podać sygnaturę wniosku.

    Odpowiedz

    Jakub 13 lutego, 2018 o 16:06

    Panie Błażeju, czy posiada Pan wiedzę, czy warszawski sąd rejestrowy w przypadku rejestracji spółki z o.o. przez internet (bez załączania oświadczenia o statusie cudzoziemca podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego certyfikatu) zanim wpisze spółkę z o.o. do rejestru wzywa wnioskodawcę do przedłożenia oświadczenia o statusie cudzoziemca? W poznańskim sądzie rejestrowym spółki z o.o. (pomimo braku takiego oświadczenia) są wpisywane bez wzywania do uzupełnienia braku, i to w czasie ok. 2/3 dni roboczych od wysłania wniosku. Szykuję się do rejestracji spółki w XIII wydziale KRS SR dla m.st. Warszawy, i ciekawi mnie jak to wygląda w stolicy.

    Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam
    Jakub

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 13 lutego, 2018 o 17:33

    Tak, wymaga

    Odpowiedz

    Magda 21 lutego, 2018 o 08:38

    Nie chce mi się w to wierzyć że w tak krótkim czasie poprawią błędy w systemie. Jak na razie to cała obsługa elektroniczna jest na średnim poziomie, stać państwo na więcej moim zdaniem 😉

    Odpowiedz

    Winter 21 lutego, 2018 o 11:25

    No fajnie, że coś się dzieje 🙂 Jeszcze z rok, dwa, dziesięć i wszystko będzie działać jak należy 😉

    Odpowiedz

    Fantomas 24 lutego, 2018 o 22:00

    Teoretycznie mając kwalifikowany podpis elektroniczny można złożyć oświadczenie o statusie cudzoziemca, jednak w praktyce duża część tych oświadczeń się nie otwiera (wyskakuje pusty dokument) i sąd musi wzywać do pisemnych. Uroki naszej informatyzacji.

    Odpowiedz

    Monika 19 marca, 2018 o 18:14

    witam

    Proszę o pomoc od paru dniu usiłuje założyć spółkę z o o wraz z mężem
    mamy założony profil zaufania w lutym zalogowałam się https://ekrs.ms.gov.pl/ i dodaje
    nowe przedsiębiorstwo. następny krok to nowy dokumenty – umowa spółki wszystko wypisane dochodzimy do podpisu umowy loguje się do profilu zaufania wybieram autoryzuj i podpisz dokument i wyskakuje mi tali komunikat “Dane podpisu nie zgadzają się z danymi użytkownika” . jak pospisuje się mąż to wyskakuje to samo
    proszę o pomoc czym to może być spowodowane

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 20 marca, 2018 o 08:59

    Hmm.. najczęściej niezgodnością w danych typu dowód osobisty, PESEL albo drugie imię

    Odpowiedz

    Monika 20 marca, 2018 o 10:07

    witam
    sprawdzałam z 10 razy wszystko się zgadza a numeru dowodu nie ma wpisanego w profilu zaufania ani w umowie spółki , co Pan o tym myśli

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 20 marca, 2018 o 13:56

    Trwają prace “deweloperskie” – te błędy się pojawiają, trzeba przeczekać.

    Odpowiedz

    Dawid 4 kwietnia, 2018 o 20:04

    Witam, jak wiemy od 15 marca 2018 oprócz oświadczenia o statusie cudzoziemca należy złożyć:
    b) listy obejmującej nazwisko i imię oraz adres do doręczeń wspólników (art. 19a ust. 5d ustawy z
    dnia 20.08.1997r. o Krajowym Rejestrze Sądowym)
    c) podania adresu do doręczeń członków Zarządu (art. 19a ust. 5 ustawy z dnia 20.08.1997r. o
    Krajowym Rejestrze Sądowym)

    Gdzie można znaleźć lub jaką formę i dane powinny mieć te dwa dokumenty?

    Czytając wiele stron myślałem, że będzie można złożyć brakujące dokumenty wprost w sądzie, ale w korespondencji którą otrzymałem po złożeniu wniosku do KRS jest następujący, pogrubiony zapis:

    “Ponadto zgodnie z przepisem art 125 par. 2 ze zn. 1 kpc Sąd poucza , że pisma niewniesione za
    pośrednictwem systemu teleinformatycznego nie wywołują skutków prawnych , jakie ustawa wiąże z
    wniesieniem pisma do sądu.” – czy to oznacza, że muszę wyrobić podpis kwalifikowany i tylko przez system E-KRS mogę złożyć brakujące dokumenty, czy można to zrobić inaczej?

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 5 kwietnia, 2018 o 08:49

    Trzeba sobie samemu zrobić te dokumenty.

    To pouczenie jest jakieś dziwne, bo powoływany przepis dotyczy elektronicznego postępowania upominawczego, a nie eKRS…. wszystkie sądy przyjmują dokumenty papierowe, więc tutaj jakaś nadgorliwość. Mogę się dowiedzieć jaki to sąd (podejrzewam Gliwice 😉 ) ?

    Odpowiedz

    Dawid 5 kwietnia, 2018 o 16:09

    To akurat Bielsko-Biała, jednak po dostarczeniu prośby o rozpatrzenie wersji papierowej nie było problemów. Dziś sprawę załatwiłem.

    Ponadto wraz z postanowieniem o wpisie do KRS otrzymałem również pouczenie:

    POUCZENIE
    Na orzeczenie referendarza sądowego przysługuje skarga do Sądu Rejonowego w terminie 7 dni od
    daty doręczenia.
    Wnioskodawca zobowiązany jest do podania każdej zmiany adresu podmiotu rejestrowego oraz
    likwidatorów, prokurentów, członków organów lub osób uprawnionych do powołania zarządu .
    W przypadku zaniedbania tego obowiązku , pisma sądowe pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.
    Podstawa prawna art . 136 § 2 w związku z art . 139 § 3 k.p.c. (Dz.U. 64.43.296 ze zm.) art. 13 § 2 k.p.c. w związku z art . 7 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. 01.17.209. ze zm.).
    Ponadto pisma dla osób reprezentujących podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego ,
    likwidatorów, prokurentów, członków organów lub osób uprawnionych do powołania zarządu , w razie niemożności doręczenia ich w sposób przewidziany w artykułach poprzedzających z uwagi na
    niezgłoszenie oświadczenia o zmianie adresu do doręczeń pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia, chyba że inny adres do doręczeń lub miejsce zamieszkania i adres są sądowi znane.

    Mogę Cię Błażeju zapytać jak mam rozumieć to pouczenie? Mam też jeszcze jedno, myślę, że ostatnie pytanie. Otóż jeżeli posiadam biuro wynajęte to wszelkie adresy korespondencji + adres członków zarządu, prezesa mogę podać jako adres biurowy prawda? Adres zameldowania jest w umowie spółki tak czy inaczej, tylko nie bardzo rozumiem po co im była osobna lista wspólników i osobna lista członków zarządu skoro to te same osoby?

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 5 kwietnia, 2018 o 17:45

    Pouczenie: aktualizuj dane adresowe, bo jak nie doręczymy skutecznie (będzie zwrotka) to uznamy pismo za doręczone (np. postanowienia w postępowaniu przymuszającym).

    Inne dane wymagane są na liście wspólników, inne na liście czł. zarządu

    Odpowiedz

    Joanna 6 kwietnia, 2018 o 13:17

    I co ja biedna mam teraz zrobić> Jedyny członek Zarządu firmy jest cudzoziemcem, ja jestem księgową…. niestety podpisane sprawozdanie finansowe (papierowe) przyleciało do mnie po 15-tym marca. Prezes w Polsce będzie może w listopadzie….
    Jak złożyć sprawozdanie? Ja się już poddałam, nie mam pomysłu co zrobić

    Odpowiedz

    Marek 9 maja, 2018 o 20:42

    No i co? Już dawno po pierwszym kwartale, zaraz będzie po drugim i gdzie te zmiany? Polska…

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 10 maja, 2018 o 08:11

    W tłumaczeniu na polski słowo pierwszy kwartał może oznaczać kwartał trzeci 🙂 Albo pierwszy, roku 2019… Jakby w prywatnym biznesie były tego typu obsunięcia to dawno już zmieniono by wykonawcę.

    Odpowiedz

    Michał 15 maja, 2018 o 17:05

    Przebrnąłem przez papierowe oświadczenia już w sumie trzy. Mam za sobą występowanie jako pełnomocnik w trybie art. 210 KSH jak również pełnomocnik będący w stałym stosunku zlecenia z wnioskodawca (pełnomocnik procesowy). To wszystko via system S24 lecz zawsze z polskim zarządem i wspólnikami. Mam teraz ciężki orzech do zgryzienia bo chciałbym spróbować zarejestrować sp. zoo, również przez S24 w której jednym ze wspólników oraz jednym z Członków Zarządu będzie Australijczyk. Myślisz Błażeju, że Referendarz nie będzie robił problemu? chciałbym uniknąć aktu notarialnego i pełnomocnictwa notarialnego a co za tym idzie długiego i kosztownego procesu rejestracji.

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 15 maja, 2018 o 18:24

    Ja już przestałem robić obcokrajowców przez S24 bo bez epuap nie przejdą, a że świecą szukać takiego, który ma epuap. Na szczęście są sposoby obejścia.

    Odpowiedz

    Michał 16 maja, 2018 o 09:42

    Hmm, o jakich sposobach mowisz? Oczywiscie poza standardowa droga rejestracyjna z wykorzystaniem aktow notarialnych.

    Odpowiedz

    Katarzyna 4 czerwca, 2018 o 20:32

    Witam, Panie Błażeju, a jakie jest Pana doświadczenie w składaniu jako załącznik w S24 oświadczenia o “niebyciu” cudzoziemcem, listy adresów członków zarządu oraz wspólników uprawnionych do ich powoływania? Czy zatem przejdzie oświadczenie w word, czy też pdf zeskanowany z podpisem członka zarządu czy być może – nie ma 3 drogi i uzupełniamy braki drukiem papierowym w uzupełnieniu braków formalnych wniosku?

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 5 czerwca, 2018 o 08:16

    Przechodzą tylko podpisane podpisem kwalifikowanym (nie ePuaP) albo fizyczne dokumenty – w formie papierowej.

    Odpowiedz

    Krzysztof 12 sierpnia, 2018 o 20:57

    Panie Błażeju. Pozwolę się włączyć.
    Czyli jeśli dobrze rozumiem – trzeba podpisać oświadczenie w Word,
    podpisem elektronicznym (kwalifikownym) i dołączyć we wniosku na s24?
    Czy tak? Bo jak już Pan wspominał – MS miało uzupełnić s24 o ten
    wniosek do końca 1-go kw 2018, a mamy już początek 3-go kw i nic się
    nie zmieniło. Wniosku nie ma. Jest za to możliwość dołączenia innego
    dokumentu, który jednak musi być podpisany elektronicznie. Utknąłem na
    tym i zastanawiam się, czy takie oświadczenie w Wordzie, podpisane
    elektronicznie przejdzie?

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 13 sierpnia, 2018 o 08:59

    Tak, ale nie próbowałem szczerze mówiąc – ja zwykle w formie pisemnej wysyłam.

    Odpowiedz

    Krzysztof 19 sierpnia, 2018 o 19:40

    Panie Błażeju. Dziękuję za informację 🙂

    Magda 6 czerwca, 2018 o 11:50

    Ja dostałam takie wezwanie , proszę mi pomóc w jednej kwesti :

    “. złożenie oświadczenia na piśmie, czy jest cudzoziemcem w rozumieniu ustawy z dnia 24 marca 1920r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców, a jeśli tak czy jest właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
    /. przedłożenie oświadczenia Prezesa Zarządu o wskazaniu jego adresu do doręczeń (w przypadku, gdy adres ten znajduje się poza granicami Unii Europejskiej należy wskazać pełnomocnika do doręczeń w Rzeczypospolitej Polskiej)”

    Prezes to Polka – ma 71 % w spółce, a wspolnikiem jest Francuz posuadajacy PESEL i 29 % w spółce.
    jak ma więc wyglądać oświadczenie ? Spólka nie jest cudzoziemcem, ale wspólnik jest ?

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 6 czerwca, 2018 o 11:56

    Spółka nie jest cudzoziemcem, oświadczenie dotyczy tylko spółki.

    Pozdrawiam!

    Odpowiedz

    Magda 6 czerwca, 2018 o 11:59

    Dziękuje bardzo za odpowiedz.

    A czy “złożenie listy adresów do doręczeń członków zarządu ” – jesli jest tylko Prezes w zarządzie a druga osoba jest wspólnikiem, to podać nalezy tylko adres Prezesa do doręczeń ?

    A tutaj takie samo pytanie ale tym razem dotyczące takiego wezwania : “złożenie listy imion i nazwisk oraz adresów do doręczeń osób uprawnionych do powołania zarządu (tj. wspólników)”

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 6 czerwca, 2018 o 12:05

    Ale co jest niejasnego w tych wezwaniach? 🙂 Prościej się chyba nie da 🙂 ?

    Odpowiedz

    Magda 6 czerwca, 2018 o 12:07

    Tak, ma Pan racje… przyszły mi 8 roznych wezwań i juz sie zakręciłam.

    Ostatnie pytanie techniczne, jak się składa te dokumenty ? Listem / Osobiście czy gdzieś w S24 można ?
    Jest to odpłatne i traktowane jako nowy wniosek ?

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 6 czerwca, 2018 o 12:09

    Pisemnie, bez opłat, z pismem przewodnim i podaniem sygnatury sprawy.

    Odpowiedz

    Michał 27 czerwca, 2018 o 20:43

    Witaj. Mam teki pytanie. Sp zoo zarejestrowałem elektronicznie 18 czerwca. 19 czerwca dostałem również elektronicznie wezwanie do doniesienia 3 oświadczeń o których pisaliscie wyzej. Czyli oświadczenie o nie byciu cudzoziemcem, listę adresową zarządu i listę adresową wspólników. Minął tydzień i nie mam żadnej odpowiedzi z KRS. Czy moja sp zoo jest już zerejestrowa czy muszę czekać na jakieś info z sądu? Domyślam się, że coś powinno przyjść z KRS w formie elektronicznej? Pozdrawiam

    Odpowiedz

    Michał 27 czerwca, 2018 o 20:53

    Zapomniałem dodać że oświadczenia zanisłem tego samego dnia czyli 19 czerwca

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 28 czerwca, 2018 o 07:18

    Pisałem o tym, brak dostosowania systemu do przepisów skutecznie przedłuża procedurę rejestrową… czasem szybciej jest zrobić wszystko notarialnie.

    Odpowiedz

    Michał 28 czerwca, 2018 o 09:45

    Błażeju dzięki za odpowiedź. Czy wiesz ile czasu procedura rejestracji obecna trwa. w 2016 rejestrowałem sp zoo i z tego co pamiętam trwało to dzień/dwa. Czy myślisz, że warto złożyć podanie o przyspieszenie postępowania?

    Błażej Sarzalski 28 czerwca, 2018 o 09:55

    Teraz trwa, zależnie od sprawności wnioskodawcy od kilku dni (mniej więcej tydzień) do dwóch-trzech tygodni.

    Michał 11 lipca, 2018 o 07:25

    Za tydzień będzie miesiąc od rejestracji sp zoo przez Internet a z KRS zero odzewu. Czy zanieść im podanie o przyspieszenie postępowania?

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 17 lipca, 2018 o 10:36

    Tak, ale najpierw sprawdzić, czy nie wzywali do uzupełniania jakichś braków.

    Michał 28 czerwca, 2018 o 10:22

    Masz u mnie Piwo. Dzięki

    Odpowiedz

    Mateusz 25 lipca, 2018 o 15:41

    Najbardziej bezsensowne w tym oświadczeniu jest to, że przecież podałem swój PESEL !
    Mają przecież jakąś ewidencję ludności w tym kraju (chyba jeszcze).

    Odpowiedz

    Magdalena 24 sierpnia, 2018 o 09:20

    Witam Panie Błażeju,
    juz wiem, że mogę powołując się na sygnaturę wniosku przed dokanianiem wpisu do KRS wysłać oświadczenie o statusie cudzoziemca i listę wspólnikó( członków zarządu) i ich adresy oraz oświadczenie o wkłądach ?
    Pozdrawiam.

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 24 sierpnia, 2018 o 09:21

    To pytanie, czy stwierdzenie? Bo jeżeli stwierdzenie to zgodne z prawdą 🙂

    Odpowiedz

    Magdalena 24 sierpnia, 2018 o 09:24

    Spostowanie, znaczy wiem, że lioświadczenie o statusie cudzoziemca a co z listą obejmującej nazwisko i imię oraz adres do doręczeń wspólników i oświadczeniem o wkładach? 🙂

    Odpowiedz

    Magdalena 24 sierpnia, 2018 o 09:50

    Bardzo, bardzo Panu dziękuję za upewnienie się 🙂 Miłego dnia 🙂

    Odpowiedz

    Katarzyna 3 października, 2018 o 14:01

    Podobnie jak poprzednicy, dostałam informację o uzupełnieniu w ciągu 7 dni braku oświadczenia o statusie cudzoziemca i adresów do doręczeń. Czy mogę to zrobić przez stronę S24 (wczytaj dokument zewnętrzny -czy tutaj wystarczy skan oświadczeń?). Czy mam osobiście zanieść papier do Sądu?

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 3 października, 2018 o 14:18

    Przez S24 można to zrobić tylko gdy ma się podpis kwalifikowany.

    Odpowiedz

    Katarzyna 3 października, 2018 o 15:49

    Dziękuję za informację.

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 7 listopada, 2018 o 14:10

    UWAGA! UWAGA!

    W systemie eKRS pojawiła się możliwość dokładania dokumentów i podpisywania ich także profilem zaufanym (EPUAP).

    Powyższe odpowiedzi, w których radzę uzupełniać dokumenty papierowo są więc nieaktualne.

    Odpowiedz

    Paweł 20 grudnia, 2018 o 12:49

    Moja wina, nie doczytałem i nie złożyłem przez S24 oświadczenia że spółka nie jest cudzoziemcem.
    Ale mój sąd (XIII wydział gospodarczy w W-wie) nie wezwał mnie do uzupełnienia, lecz zwrócił wniosek jako nieprawidłowo złożony, gdyż:
    “Z uwagi na okoliczność, że nie ma możliwości uzupełnienia wniosku elektronicznego złożonego na formularzu „S-24” wniosek podlegał zwrotowi.”
    czy teraz się zmieniło i nie można uzupełniać papierowo wniosków z S24, czy to nadgorliwość “mojego” sądu?

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 20 grudnia, 2018 o 16:58
    Michał 8 stycznia, 2019 o 22:41

    Chcemy założyć spółkę z o.o. z obcokrajowcem w S24. Czy obcokrajowiec może to zrobić podpisem kwalifikowanym ? i czy ten podpis kwalifikowany musi zostać założony w Polsce ? i czy potrzebuje do tego PESEL ?
    Obcokrajowiec będzie miał 30% udziałów w spółce a pozostałe 70% należy do Polaka, to z tego co wyczytałem z poprzednich komentarzy to w takim przypadku spółka nie jest cudzoziemcem ?

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 9 stycznia, 2019 o 09:48

    Wymagany jest albo podpis kwalifikowany albo podpis ePUAP. Podpis kwalifikowany musi spełniać warunki polskiej ustawy, nie jestem tutaj ekspertem, więc nie wiem czy zagraniczne podpisy dają radę 🙂

    Odpowiedz

    Marta 5 lutego, 2019 o 13:10

    Dzień dobry!
    Jaki jest wg Pana rygor niedotrzymania 7-dniowego terminu na złożenia oświadczenia z ustawy o cudzoziemcach, oraz list z adresami członków Zarządu i Wspólników? Spółka została zarejestrowana i tego samego dnia pojawiło się w systemie wezwanie z wyznaczonym 7-dniowym terminem, ale bez informacji pod jakim rygorem termin został zastrzeżony. Pozdrawiam!

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 5 lutego, 2019 o 13:16

    Klasyczna odpowiedź brzmiałaby, skoro nie podano rygoru, to żadnego rygoru nie ma.

    Pewnie się zorientują i jak się nie dostarczy to wezwą jeszcze raz, pod rygorem wszczęcia postępowania przymuszającego.

    Odpowiedz

    Szymon 2 kwietnia, 2019 o 09:32

    Usiluje zmienic adres spolki. W zwiazku z tym dodaje zewnetrzne dokumenty – oswiadczenie czy wnioskodawca jest cudzoziemcem, lista osob uprawnionych do powolania zarzadu oraz adresy doreczen czlonkow zarzadu. Czy w tych dokumentach powinien byc wpisany stary czy nowy adres spolki?
    Z gory dziekuje

    Odpowiedz

    Błażej Sarzalski 2 kwietnia, 2019 o 10:04

    Wcale nie trzeba tam podawać adresu

    Odpowiedz

    Dodaj komentarz

    Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

    Jeśli potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej, napisz do mnie :)

    Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Radcy Prawnego Błażej Sarzalski w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: